tisdag 19 februari 2013

I backspegeln (år 2000): Artikel från min dåvarande låtsastidning Bollands Dagblad som handlade om att landets låtsashuvudstad Fiskehamn utsett till världens Internethuvudstad, med anledningen av att Stockholm utsågs till världens Internet-huvudstad av tidskriften Newsweek, år 2000.

Bollands huvudstad också världens Internethuvudstad?

Är Fiskehamn världens Internethuvudstad? Ja, i alla fall om man får tro den amerikanska tidskriften Newsweek som ägnade sex sidor åt Fiskehamn i ett av sina senaste nummer. Bollands Dagblad har gjort ett rundsvep bland huvudstadens Internetföretag.


I källare, på vindar, i containers, i arbetarbodar, i gamla upplagda skutor, i smutsiga enrummare, i brunnar, i eleganta kontor fyllda av high-tech, i busskurer. Ja, överallt finns dom; Internetföretagen. Inte sällan leds dom av excentriska figurer med starka visioner.

I ett av de högre husen i Fiskehamns absoluta centrum huserar Internetbyrån DesInformation. Företaget leds av den karismatiske Göran Rosendahler, som tack vare sina unika visioner idag är en av de mest anlitade föredragshållarna i världen.

Hans anspråkslösa klädsel väcker sympati. Rosendahler brukar gå klädd i en grön arbetsoverall som luktar gammal ko. Hans enkla skärmmössa märkt "Lantmännen" har blivit något av en symbol för den nya ekonomin. "Åhörarna älskar när han vänder upp och ner på alla invanda begrepp. Han verkar se saker som ingen annan gör", säger en branschanalytiker.

"Om tre år är polska det enda språket på Internet", är ett av Rosendahlers mest citerade påståenden. "Om två år har vi tangentbordet instoppat innanför kalsongerna", är ett annat.

Vid internationella IT-mässan i Hannover i förra veckan, där Göran Rosendahler var huvudtalare, gick ett förtjust sus genom publiken när han förutspådde att internetanvändarna om bara ett år kommer att väga över på den högra skinkan när de sitter framför sina datorer.

DesInformations främsta webbtjänst heter spreadtherisks.com. "Det är ett matter av riskspridning", säger Gisela Engwall som är företagets Idea Syncronisation Officer. "Previöst har riskspridning varit förbehållet companies. Nu får even private persons chansen", säger hon.

Inom ramen för webbtjänsten tilldelas vardagliga händelser olika riskvärden på en tiogradig skala. "Åka bil till fjällen" motsvarar en sjua på skalan, medan exempelvis "Gå ut och hämta tidningen" tilldelas en tvåa.

"Every gång en member i vårt community gör en vardaglig handling anmäler han det via mail till spreadtherisks.coms riskpool. De sammanlagda värdena i poolen divideras med det number av members som är online just då. Sekundsnabbt skickas sedan the nya riskvärdet tillbaka till membern. Ja, på så sätt blir risksen spreadade", berättar Gisela Engwall.

Branschbedömare menar att det finns stora framtidsvärden i denna idé eftersom världen tenderar att bli en alltmer riskabel plats. När DesInformation introducerades på börsen för två månader sedan sköt aktiekursen iväg som en raket, och Göran Rosendahler är nu en av Bollands rikaste män. "Jag kanske köper en ny skärmmössa", skrattade han anspråkslöst när en reporter frågade honom vad han ska använda alla pengar till.

I en byggnad strax intill har internetbyrån Influensia sin bas. Per Aplekvist som är Influensias excentriske grundare, och idag en av Bollands rikaste personer, tar emot i receptionen. Han är som vanligt iklädd den dress som blivit hans kännetecken; fuktiga gymnastikkläder. Barfota visar han runt i lokalerna som skiner och blänker. På varje kvadratmeter sitter tysta unga män och kvinnor framför datorskärmar.

Influensia har vunnit världsrykte genom sin webbtjänst som döpts till noidea.com. "Vår affärsidé är att inte ha any affärsidé", säger Per Aplekvist och kliver upp på en motionscykel. "Vi är faktiskt ensamma i världen om that affärsidé".

Personer med insyn i branschen uppskattar att noidea.com har cirka 500 000 medlemmar. De har anslutits automatiskt sedan de skrivit "det är nog ingen idé", eller en variation på detta tema, i något e-mail. Speciella sökrobotar som Influensia utvecklat scannar av nätet var tionde sekund på jakt efter relevanta ordkombinationer.

Aktieanalytiker världen över anser att det ligger stora framtidsvärden i noidea.com. "De stora idéernas tid är helt enkelt förbi", säger Greg Lafont vid Merryl Lynch i New York.

"Vi har ingen aning om vad vi shall använda noidea.com till", säger Per Aplekvist andfått medan svetten lackar. "Vi försökte samla ihop oss till ett meeting igår kväll men vi bröt ganska snabbt för vi insåg that det inte var någon idé".

En våning upp i samma hus hittar vi internetföretaget Lets som leds av en av Bollands rikaste män; den excentriske Johnnie Nilsen. Även han har utvecklat en speciell egenhet. Han förflyttar sig i företagets lokaler i en liten trampbil. Det är Lets som ligger bakom den internationellt uppmärksammade webbtjänsten letssellit.com.

"Lonely är inte stark. Det är filosofin bakom letssellit.com", berättar Johnnie Nilsen från sin trampbil. "Alla har väl saker de want to sälja. Men istället för att sälja grejorna på egen hand går man ihop med others som säljer samma things. På så sätt kan man pressa priserna. Och det är there vi kommer in".

Enligt branschrykten har letssellit.com ännu inte blivit någon större succé. Men många bedömare anser att det finns stora framtidsvärden i den här webbtjänsten. "Varje år säljs miljarder saker över hela världen", framhåller Ewa Knape som är chefsekonom vid BollandiaBanken.

Lets andra stora webbsatsning heter letsbuysomefood.com. "Filosofin går igen even there", säger Johnnie Nilsen. "Istället för att everyone ska springa runt i affärer och handla mat så kan en handla åt alla andra enligt a roterande digitalt schema".

Ett stenkast därifrån ligger ett ombyggt bussgarage, som fungerar som huvudkontor för Internetföretaget Roll-On. Företaget satsar hårt på sin portal kring vilken man väver in ett flertal webbtjänster och digitala butiker.

Internetbutiken tvtime.com säljer cd-spelare. Radio.com marknadsför tv-apparater och stereo.com saluför ett fullständigt sortiment av handdukar. Den senaste i raden av butiker är judo.com som säljer bildäck, eller "rundvaror på nätet" som man framhåller i sin reklam.

Företagets grundare, den excentriske Stefan Graneqvist som också är en av Bollands rikaste personer, tar emot i receptionen i sin vanliga stinsuniform. Hans handslag är varmt och välkomnande.

Han vill visa oss Roll Ons portalsida som nyligen lanserats efter arton månaders intensivt utvecklingsarbete. Vi slår oss ner vid en dator och Stefan Graneqvist knappar in oss på den rätta adressen. Efter några sekunder blir skärmen vackert ljusblå. En text framträder som förkunnar att portalsidan snart kommer att öppnas i ett annat fönster.

Hårddisken rasslar intensivt. Vi hinner ta oss en kopp kaffe medan datorn arbetar. Vips öppnas ett nytt fönster som är elegant helvitt. En grå prick framträder och vi följer spänt dess långsamma och tillsynes planlösa vandring över skärmen.

Efter några minuter splittras pricken och bildar en fras: "Roll On Into A Bright New World". Strax faller orden isär och singlar mot skärmens nederkant som snöflingor. Istället dyker en ny text upp: "Where Do You Roll?" Vi väljer Bolland i en lista över länder.

Nu öppnas ett nytt ljusgrönt fönster med texten: "Väl Kommen Till Roll On. Låt Oss Just Ha En Bra Tid Till Sammans". Skärmen blir med ens läckert orange och en svart prick blir synlig i dess mitt. Pricken löses upp inifrån och bildar en text i en sobert mörkblå nyans: "Rolling To You. Vad Gör Du Vill Att Köpa?" Det är uppenbarligen dags att göra affärer.

Nu kan vi välja bland de många internetbutikerna. Judo.com, stereo.com, radio.com, tvtime.com. Ja, alla de kända varumärkena finns där. "Test to handla något", uppmanar Stefan Graneqvist. Vi bestämmer oss för provhandla kvalitetschoklad. "Jahaja. Then it is crashbang.com som gäller", säger Stefan Granqvist.

Så mycket choklad finns nu inte att välja mellan hos chokladsajten crashbang.com. "I dagsläget har vi ett avtal med en bulgarisk leverantör. Men fler är på gång", säger Stefan Graneqvist. Vi avstår från att handla eftersom det varken finns ljus eller mörk choklad i sortimentet.

En stor del av Roll Ons verksamhet bygger på annonsintäkter. Vår snabbtitt på företagets portalsida indikerar att annonsförsäljningen är i full gång. Överallt blinkar läckra annonsbanners för webbtjänster som judo.com, stereo.com, radio.com och tvtime.com.

Finns det verkligen fog för att påstå att Fiskehamn är världens Internethuvudstad? Ja, absolut!


(c) Anders Fahlman (skrivet år 2000)

hem: andersfahlman.wordpress.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar