tisdag 12 februari 2013

Ny matskandal - mandelmassan i semlan var hästkött - "jag trodde att jag skulle spy!"

Full kalabalik utbröt på Systrarna Gertruds Konditori i morse vid åttatiden. En kund som förväntansfull slagit sig ner vid ett bord med en semla och en kopp kaffe fick istället sitt livs chock. Mandelmassan i den nybakade semlan var utbytt mot hästkött.

- Jag trodde att jag skulle spy när tänderna gled genom det fluffiga brödet med sitt florsocker och nyvispade grädde och vidare in i något som tydligt smakade häst. Chocken var total. Jag reste mig upp och skrek rakt ut, berättar kunden Erland Djukic.

När de övriga kunderna i det fullsatta konditoriet kontrollerade sina semlor och upptäckte att de också innehöll hästkött blev det upploppsstämning. Semlorna med sitt hästkött flög genom luften och personalen tvingades ta skydd i personalrummet. Först sedan polisen anlänt kunde känslorna lugnas ner.

- Det är fruktansvärt. Om han inte upptäckt att mandelmassan var utbytt mot hästkött så hade kanske tusentals personer ätit upp sina semlor helt ovetande om matfusket, säger kunden Ingegerd Bengtsson som senare togs om hand av ett krisgruppsteam.

Gertud Svensson, vd för Systrarna Gertruds Konditori, beklagar händelsen.
- Sånt här får bara inte hända. Nu ska vi se över våra rutiner, säger hon.


(c) Anders Fahlman

hem: andersfahlman.wordpress.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar