fredag 12 mars 2010

Ny webbtjänst sparar miljoner åt konsumenter

Nu har den varit igång i två veckor; webbtjänsten www.theend.com, och succén är redan ett faktum. Affärsidén är lika enkel som genial. Genom en enkel sökning får internetanvändarna på bara några sekunder reda på hur aktuella böcker och filmer slutar. Eftersom konsumenterna därmed inte behöver köpa böckerna eller se på filmerna så kan de spara hundratals kronor på varje sökning.

- På ett års sikt kan det handla om tusentals kronor för en normalkonsument. Och för konsumentkadern som helhet rör det sig förstås om åtskilliga miljoner kronor i rena besparingar, säger konsumentkonsulent Ghurnig Bhurnigdong på Statens institut för konsumentstudier.

Tjänsten är mycket användarvänlig. Låt säga att en konsument blir nyfiken på en aktuell film-thriller och gör en sökning på Internet för att ta reda på vilken biograf som visar filmen. Då syns i högerspalten på sidan en intensivt blinkande skylt med texten: "Det är betjänten som är mördaren", eller hur nu den tänkta thrillern slutar. Därmed finns det ingen anledning att se filmen, och konsumenten har sparat cirka 150 kronor.

Ännu så länge gäller tjänsten bara nya böcker och filmer men theend.com arbetar just nu intensivt med att indexera även äldre titlar, i nära samarbete med Biblioteksverket och Statens filmarkiv.

- I stort sett alla titlar går att indexera med undantag för ett fåtal modernistiska bok- och filmprojekt som ingen riktigt vet hur de egentligen slutar, säger Ghurnig Bhurnigdong.

Försök att indexera även låtar och skivor på samma sätt har dock hittills misslyckats, uppger en talesman för theend.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar