måndag 8 mars 2010

Snabbtåg löser järnvägens problem

Tågtrafiken i Malarien brottas med stora problem, med kraftiga förseningar och fullsatta tåg som blir stående utmed spåren mitt i skogen. Många tåg kommer överhuvudtaget aldrig iväg, och allt detta på grund av att temperaturen envisas med att hålla sig under nollstrecket flera veckor i rad. Men det finns en enkel lösning på problemet, nämligen snabbtåg.

- Många tycker att 10 000 miljoner biljoner kronor i tåginvesteringar är mycket pengar men då tänker man alltför kortsiktigt. Snabbtågen representerar en helt ny teknologi som gör att man för tågets framförande inte behöver ta hänsyn till yttre faktorer som exempelvis temperatur, snö, löv, kottar, barr och annat som idag ställer till så stora problem för järnvägen, säger trafikexperten Rhanogot Vhmaghgnotng.

- Nyckeln är givetvis tågens höga fart. Snön hinner helt enkelt inte fastna på ett tåg som kör i 900 km/tim. Friktionen mot luften skapar dessutom ett värmeskikt på tåget som gör att någon is aldrig kan bildas, säger han.

Ett stort problem i vinter har varit frusna spår och växlar. Hur kan snabbtåg råda bot på detta?

- Återigen genom att dra nytta av friktionen. Våra datorsimuleringar visar att rälsen hålls konstant varm om ett snabbtåg körs över den var femtonde minut. Därför kan is inte bildas där heller, säger Rhanogot Vhmaghgnotng.

Detta ställer givetvis krav på tågoperatörerna att investera i ett tillräckligt stort antal tåg så att rälsen konstant kan trafikeras med 15-minutersintervaller.

- En annan positiv egenskap hos de moderna snabbtågen är att de inte kan gå sönder. Vid våra datorsimuleringar har hittills INGET tåg gått sönder. Och då handlar det om datorprogram i mångmiljonklassen, säger Rhanogot Vhmaghgnotng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar